Г ласоподавателите в Париж избраха на референдума в неделя да затворят още 500 градски улици за автомобили, като направят път за пешеходци, велосипедисти и зеленина. Планът, който също така ще премахне 10% от настоящите места за паркиране в Париж, е мощен тласък за амбициите на кмета Ан Идалго, която вече затвори за коли 300 улици от 2020 г. насам.
Това се случва една година преди края на втория и последен мандат на Идалго. Инициативата й обаче ще продължи да променя лицето и характера на града, направил вече големи стъпки към поставяне на акцент върху обществения транспорт и пешеходците.
Целта е да се направят пешеходни пет до осем улици на квартал, като тази пролет ще се направят консултации с местните жители, за да се определи кои улици биха били най-подходящи. За целта се отпуска среден бюджет от 500 000 евро на улица.
Инициативата, одобрена от 66% от гласувалите в референдума, значи, че парижани казват ясно, че искат „повече пешеходни улици, по-малко коли, повече природа в града“.
Тук обаче е абсолютно наложително да се каже, че резултатът е едно, но активността съвсем друга реалност. В толкова широко прокламираните по нашите географски ширини мнение за референдума като демократично средство за взимане на решения, в Париж са гласували... 4% от имащите право на глас. Това от своя страна може да доведе до извода, че парижани изявяват безразличие към зелените политики на Идалго.
Търговци и местни жители в силно посещавания квартал „Монмартър“, например, изразяват загриженост, че продължаващото пешеходно движение и премахването на местата за паркиране около Сакре кьор може да направи ежедневието ненужно сложно за местните жители.
Президентът на асоциацията 40 Millions d’automobilistes нарече спирането на достъпа на автомобили в Париж „постепенно конфискуване на градското пространство“, което наказва онези, които нямат друг избор, освен да шофират. Членовете на тази група виждат сериозен проблем в климатичен план на Париж за периода 2024-2030 г. да премахне 60 000 паркоместа и да ги замени с дървета.